PCU:KPED1 Obecná pedagogika - Informace o předmětu
KPED1 Obecná pedagogika
Prague City Vysoká Školazima 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (přednášející)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina jako cizí jazyk (program PCU, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Studenti získají základní přehled o aktuálních problémech výchovy, vzdělávání a školství a jejich domácích a mezinárodních kontextech. Porozumí stěžejním konceptům pedagogiky a budou je užívat v odborné komunikaci a pedagogické činnosti. Rozvinou schopnost systémového pedagogického myšlení, které budou aplikovat při řešení pedagogických úkolů a problémů. Seznámí se s vybranými pedagogickými směry a teoriemi a významnými pedagogickými díly. Budou schopni získané znalosti aplikovat v oblasti vzdělávání dospělých.
- Osnova
- 1. Předmět pedagogiky. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání. Terminologie pedagogiky a její problémy. Aktuální témata pedagogiky.
- 2. Struktura pedagogických disciplín, jejich předmět, metodologie, významné práce a osobnosti.
- 3. Dokumenty vzdělávací politiky (např. Boloňská deklarace, Lisabonská deklarace, Bílá kniha, dokumenty UNESCO) a jejich význam pro vzdělávání.
- 4. Paradigmata a principy společnosti (informační společnost, učící se společnost, společnost vědění, ekonomika založená na znalostech, rozvoj lidských zdrojů, udržitelný rozvoj, globální společnost) a teorie vzdělávání. Cíle vzdělávání a hodnoty vzdělání. Diferenciace a individualizace ve vzdělávání.
- 5. Klasifikace vzdělávání. Formální – neformální – informální vzdělávání. Všeobecné a odborné vzdělávání a vzdělávací instituce. Druhy vzdělávání podle oborového zaměření. Úrovně vzdělávání ve vzdělávacím systému podle mezinárodní klasifikace ISCED.
- 6. Celoživotní vzdělávání/učení jako princip vzdělávacích soustav. Problematika vzdělávání dospělých a seniorů. Andragogika, geragogika. Vliv životního cyklu na vzdělávání a učení dospělých.
- 7. Teorie školské/vzdělávací reformy. Druhy reforem, jejich podmínky, charakteristiky a výsledky. Současná reforma vzdělávání v ČR, její podstata, cíle, přínosy a rizika.
- 8. Znaky vzdělávacího systému. Český vzdělávací systém a jeho proměny od 90. let 20.stol. Aktuální otázky vzdělávání v ČR.
- 9. Škola jako vzdělávací instituce. Funkce školy. Humanizační a inovační procesy školního vzdělávání. Kultura školy, kooperace a participace. Prognózy vzdělávání, modely školy budoucnosti.
- 10. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Alternativní školy a koncepce vzdělávání.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-. info
- DELORS, J. Učení je skryté bohatství. Praha, 1997. info
- SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 80-04-26160-4. info
- Informace učitele
- Doporučená literatura:
BETRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, 1998.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1998.
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha, 1999.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001.
RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, 1994.
WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti.1. a 2. díl. Brno, 2004.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.praguecityuniversity.cz/predmet/pcu/zima2024/KPED1