KPED1 General pedagogy

Prague City University
summer 2011
Extent and Intensity
1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D. (lecturer)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají základní přehled o aktuálních problémech výchovy, vzdělávání a školství a jejich domácích a mezinárodních kontextech. Porozumí stěžejním konceptům pedagogiky a budou je užívat v odborné komunikaci a pedagogické činnosti. Rozvinou schopnost systémového pedagogického myšlení, které budou aplikovat při řešení pedagogických úkolů a problémů. Seznámí se s vybranými pedagogickými směry a teoriemi a významnými pedagogickými díly. Budou schopni získané znalosti aplikovat v oblasti vzdělávání dospělých.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět pedagogiky. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání. Terminologie pedagogiky a její problémy. Aktuální témata pedagogiky.
  • 2. Struktura pedagogických disciplín, jejich předmět, metodologie, významné práce a osobnosti.
  • 3. Dokumenty vzdělávací politiky (např. Boloňská deklarace, Lisabonská deklarace, Bílá kniha, dokumenty UNESCO) a jejich význam pro vzdělávání.
  • 4. Paradigmata a principy společnosti (informační společnost, učící se společnost, společnost vědění, ekonomika založená na znalostech, rozvoj lidských zdrojů, udržitelný rozvoj, globální společnost) a teorie vzdělávání. Cíle vzdělávání a hodnoty vzdělání. Diferenciace a individualizace ve vzdělávání.
  • 5. Klasifikace vzdělávání. Formální – neformální – informální vzdělávání. Všeobecné a odborné vzdělávání a vzdělávací instituce. Druhy vzdělávání podle oborového zaměření. Úrovně vzdělávání ve vzdělávacím systému podle mezinárodní klasifikace ISCED.
  • 6. Celoživotní vzdělávání/učení jako princip vzdělávacích soustav. Problematika vzdělávání dospělých a seniorů. Andragogika, geragogika. Vliv životního cyklu na vzdělávání a učení dospělých.
  • 7. Teorie školské/vzdělávací reformy. Druhy reforem, jejich podmínky, charakteristiky a výsledky. Současná reforma vzdělávání v ČR, její podstata, cíle, přínosy a rizika.
  • 8. Znaky vzdělávacího systému. Český vzdělávací systém a jeho proměny od 90. let 20.stol. Aktuální otázky vzdělávání v ČR.
  • 9. Škola jako vzdělávací instituce. Funkce školy. Humanizační a inovační procesy školního vzdělávání. Kultura školy, kooperace a participace. Prognózy vzdělávání, modely školy budoucnosti.
  • 10. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Alternativní školy a koncepce vzdělávání.
Literature
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-. info
  • DELORS, J. Učení je skryté bohatství. Praha, 1997. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 80-04-26160-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms winter term 2011, summer 2012, winter term 2012, winter term 2013, winter term 2014, winter term 2015, winter term 2016, winter term 2017, winter term 2018, winter term 2019, winter term 2021, winter term 2022, winter term 2023, winter 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.praguecityuniversity.cz/course/pcu/summer2011/KPED1