KAPPLA Pedagogické plánování

Prague City Vysoká Škola
léto 2024
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Dana Hánková, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
Vstupní podmínky Obecná pedagogika a Úvod do pedagogické praxe. Podmínkou získání zápočtu je vykonání dvou hospitací v hodinách zkušených lektorů, předložení hospitačních záznamů, vlastního plánu vyučovací hodiny a aktivní účast v seminářích. Ústní zkouška je souborná a zahrnuje také témata z kurzu Úvod do pedagogické praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače s nejvlivnějšími směry a metodami výuky cizího jazyka. Naučit posluchače plánovat vyučovací hodiny s konkrétním jazykovým cílem, a to s ohledem na pokročilost a potřeby studentů. Poskytnout jim nástroje pro hodnocení kvality plánu a efektivnosti výuky. Hospitace v hodinách zkušených lektorů (celkem 2 x 90 minut za semestr), sledování videozáznamů vyučovacích hodin a následné hodnocení hodin – řízená diskuse ve skupině.
Osnova
  • Témata: 1. Učební aktivity (typy cvičení), které podporují komunikativní přístup. 2. Hodnocení didaktických kvalit jazykových učebnic. 3. Využití jazykových učebnic a doplňkových materiálů ve výuce. 4. Logická stavba hodiny a návaznost jednotlivých aktivit s ohledem na učební styly žáků a jejich pokročilost. 5. Řízené plánování vyučovacích hodin (celkem 2 za semestr). 6. Hodnocení plánu a hodiny s ohledem na potřeby studentů a jejich pokrok v hodině.
Informace učitele
Základní literatura: HÁNKOVÁ, D. Úvod do pedagogické praxe a plánování jazykové výuky pro dospělé studenty. Praha, 2011. Kap. 2 – 4, 7 – 14. HARMER, J. How to Teach English. Harlow, 2007. Kap. 2, 3, 11, 12. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizího jazyka. Praha, 1988. KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha, 2002. Kap. 7 – 10. SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford, 2011. Kap. 6. WOODWARD, T. Planning Lessons and Courses. Cambridge, 2001. Doporučená literatura: BULEJČÍKOVÁ, P. Funkce cvičení ve vyučování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha, 2003. Kap. 4. Dostupné na www.auccj.cz. CUNNINGSWORTH, A. Choosing Your Coursebook. London, 1995. DOBBS, J. Using the Board in the Language Classroom. Cambridge, 2001. HRABAL, V: Jaký jsem učitel? Praha, 1988. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha, 2007. MAREŠ, J. Učební styly žáků a studentů. Praha, 1998. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha, 2004, s. 64-88 a 105-113.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.praguecityuniversity.cz/predmet/pcu/leto2024/KAPPLA