KODID Obecná didaktika

Prague City Vysoká Škola
zima 2012
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Květa Suchánková, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
Prověření znalostí z okruhu témat přednášek a zadané literatury. Orientace v základních didaktických tématech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je orientovat studenty v základních didaktických problémech, zprostředkovat jim komplexní pohled na problematiku vzdělávacího procesu a seznámit je s novými metodami výuky a alternativními didaktickými koncepcemi.
Osnova
  • 1. Didaktika v systému pedagogických věd.
  • 2. Transformace vzdělávání a nové didaktické pojetí výuky.
  • 3. INTENCE (záměr) - projektování výuky – cíl výuky, obsah učiva, struktura obsahu, typ výuky.
  • 4. INTERAKCE (realizace záměru) – vzdělávací proces – jeho fáze a strategie.
  • 5. Strategie vzdělávacího procesu – nové metody, prostředky a organizační formy.
  • 6. IMPROVIZACE (změna záměru) – vzdělávací proces – jeho úskalí – modelové situace.
  • 7. INTERVENCE (pedagogický zásah) – výsledky – pedagogická diagnostika, hodnocení studentů, zpětná vazba.
  • 8. Vztah vzdělavatel – klient – komunikace.
  • 9. Alternativní didaktické koncepce a soudobé inovativní projekty
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 51 s. ISBN 80-7290-077-3. info
  • MAREŠ, Jiří [pedagog]. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. : i. ISBN 80-7178-246-7. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 104 s. ISBN 80-210-1124-6. info
Informace učitele
Doporučená literatura:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, 1997.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1998.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, 1994.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999.
VÁCLAVÍK, V. Cesta k moderní škole. Hradec Králové, 1995.
VAŠUTOVÁ, J. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky. Praha, 1999.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
  • Permalink: https://is.praguecityuniversity.cz/predmet/pcu/zima2012/KODID