KVZDO Vzdělávání dospělých

Prague City Vysoká Škola
léto 2024
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní orientaci v obecných otázkách celoživotního učení a formách vzdělávání dospělých. Porozumí specifikům učících se dospělých a jejich determinantům a dovede je uplatňovat v didaktickém přístupu k vlastní výuce, v hodnocení dospělých, v jednání s učími se dospělými. Studenti si osvojí základní koncepty andragogiky a gerontopedagogiky.
Osnova
  • 1. Celoživotní učení a vzdělávání dospělých-základní pojmy. Disciplíny vztahující se ke vzdělávání dospělých. Funkce vzdělávání dospělých v historickém vývoji. Kvalifikace pracovníků-evropský rámec kvalifikací. 2. Dospělost, její periodizace. Dospělí jako cílová skupina vzdělávání. Životní cyklus a jeho vliv na vzdělávání dospělých. 3. Determinanty vzdělávání a učení dospělých. 4. Specifika učení dospělých. Podmínky efektivního učení. Přístupy k učení, motivace a kognitivní styly. Bariéry pro učení a vzdělávání dospělých. 5. Pedagogické/didaktické zásady vzdělávání dospělých. Vzdělávací potřeby a jejich zjišťování. Kultura vzdělávání dospělých. 6. Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání. Systémový přístup k dalšímu vzdělávání. Specifika dalšího vzdělávání učitelů. 7. Formy vzdělávání dospělých: prezenční, kombinované a distanční. Individualizované vzdělávání a výuka (Kellerův plán, skupinová výuka). 8. Formy a metody výuky dospělých. Přednáška. Aktivizující metody. 9. Hodnocení výsledků učení dospělých. Didaktické testy. 10. Výchova a vzdělávání seniorů. Univerzita 3. věku.
Informace učitele
Základní literatura: PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých.Praha GRADA 2010. MALACH, J. ; ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: OU PedF, 2005. MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň : Fraus, 2005. PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ J.A. Komenského, 2003. PROCHÁZKA, M. ; SOMR,M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých.České Budějovice: V-studio, 2008. Doporučená literatura: HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha : Grada, 2006. MŰLPACHER, P. Gerontopedagogika. Brno : MU, 2004. PRUSÁKOVÁ, V. Systémový prístup k ďalšiemu vzdelavaniu. Bratislava: Institut pro verejnú správu Bratislava, 2000. ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých.Praha : Portál, 2009. ŠVEC, Š. Základné pojmy v andragogike a pedagogike. Bratislava: Iris, 1995. PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. VORLÍČEK, Ch.: Úvod do pedagogiky. Jinočany, H+H 2000 PRŮCHA, J. ; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001 (i jiná vydání)
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.praguecityuniversity.cz/predmet/pcu/leto2024/KVZDO